sunnuntai 28. joulukuuta 2014

sunnuntaisarja 1/12: miksi muutokset pienin askelin ja juo lisää vettä.

Ajattelin aloittaa alkavan vuoden kunniaksi (ja joulun huonojen ruokatottumusten innoittaamana) uuden blogipostaussarjan. Postaan aina sunnuntaina jonkin pienen, terveelliseen elämään liittyvän vinkin. Itsekin sitten seuraavalla viikolla noudatan sitä vinkkiä ja seuraavan sunnuntain postauksessa kerron, miten meni ja huomasinko mitään eroa. Nämä vinkit eivät ole mitään maailmoja mullistavia vaan varmasti vanhoja tuttuja juttuja. Kertaus on kuitenkin opintojen äiti ja sitäpaitsi.. vaikka terveellinen elämä on paperilla kovin simppeli ja helppo juttu, ei se oikeassa elämässä sitä aina ole. Siksi näistä pienistä vinkeistä voi löytyä haastetta, vaikkei sitä heti arvaisi!

Miksi kaksitoista osainen sarja?
Siksi, että muutoksia ei kannata tehdä kertarysäyksellä. Uuden vuoden kynnyksellä tehdään kaikenlaisia lupauksia ("en herkuttele koko vuonna!", "aloitan liikunnan ja treenaan ainakin viidesti viikossa", "lupaan venytellä joka ilta, syödä puoli kiloa kasviksia päivittäin ja meditoida viikoittain".), mutta jo helmikuun puolella lupaukset unohtuvat. Miksi? Koska haukkaamme liian ison palan kakkua.

Isot muutosryppäät tai liian korkealle asetetut tavoitteet eivät motivoi kauaa. Jos asettaa tavoitteeksi tiputtaa 25 kiloa painoa, voi tuntua masentavalta nähdä vaa'an näyttävän kilon tai viiden kilon painonpudotusta. Tuntuu siltä, että tavoitteeseen on vielä hirveän pitkä matka. Ajatuksiin alkaa hiipiä epäilyksiä: pystynkö tähän todella? Mitä jos en onnistu?
Oikeastihan jo viiden kilon painonpudotus on mahtava juttu. Tavoite kannattaakin pilkkoa tarpeeksi pieniin paloihin, jotta edistymisen näkee ja siitä pystyy iloita.

Otetaan vielä toinen esimerkki. Lupaat uuden vuoden kunniaksi juosta maratonin. Heti tammikuun toisena päivänä lähdet innolla lenkille - ja juokset (liian kovalla vauhdilla) kolme kilometriä. Heii, enää reilut 39 kilsaa lisää niin maraton on siinä! Kannustavaa? No ei. Jos sen sijaan otat ensimmäiseksi tavoitteeksi juosta viisi kilometriä, kolmen kilsan lenkkihän on aika hyvä aloitus. Seuraava etappi voi olla 7-10 km, sitten 12-15 km, 20 km ja niin edelleen. Ja aina kannattaa muistaa palkita itsensä tavoitteeseen päästyään! Juoksijalla palkinto voisi olla esimerkiksi Spotify Premium-kuukausi (mainoksetonta musiikkia lenkille, jee!), kompressiosukat, uusi juoksupaita, hieronta ja niin edelleen. Nyt kuulostaa kannustavalta, eikö vaan?!

Kun uuden vuoden lupausta tai elämänmuutosta pohtii, kannattaa myös miettiä onko muutos sellainen, jonka voi ottaa pysyväksi osaksi elämäänsä. Jos herkuista ei halua luopua ikuisiksi ajoiksi, ei kannata ehkä luvata ettei syö mitään herkkuja kuukauteen/vuoteen/tms. Sen sijaan voisi luvata esimerkiksi herkuttelevansa vain joka toinen päivä (kohtuullisesti!) tai pitävänsä tiukasti kiinni karkkipäivästä. On paljon todennäköisempää pystyä noudattamaan lauantain karkkipäivää seuraavat viisi vuotta (juhlapäivät poislukien) kuin olla viisi vuotta herkuttelematta kertaakaan. Ja kun kerran repsahtaa, on helppo ajatella "no, ensi viikolla syön taas herkkuja vain karkkipäivänä". Jos taas oli vannonut ettei koskaan ikinä milloinkaan enää herkuttele, yksi repsahdus tuntuu suurelta epäonnistumiselta ja silloin on helppo luovuttaa.

Jaa että mitä jos ei tule sitä repsahdusta? Jos jotain olen omasta kokemuksesta ja laihdutus- ym. ammattilaisten kanssa toimiessani oppinut niin tämän: jokaiseen muutokseen liittyy repsahdukset. Tärkeintä ei ole välttää niitä, vaan selviytyä niistä kunnialla.

No, sitten vihdoin tämän viikon vinkkiin. Terveellisen elämän vinkki 1/12 on tämä: juo enemmän vettä.

Elimistömme tarvitsee vettä, mutta usein unohdamme juoda riittävästi. Siksi haastankin sinut tällä viikolla juomaan päivittäin 2-3 litraa vettä päivässä. Pieni varoituksen sana: kun kastelet rutikuivaa kukkamultaa, virtaa vesi samantien mullan läpi aluslautaselle. Näin tapahtuu myös meillä ihmisillä ja siksi ensimmäisinä päivinä voit joutua käymään vessassa huomattavasti tavallista useammin.

Miksi vettä? Liian vähäinen vedenjuonti aiheuttaa monenlaisia oireita: päänsärkyä, väsymystä ja vireystilan laskua, huimausta ja heikotusta. Myös ummetus ja turvotus voivat johtua liian vähäisestä vedenjuonnista.
Laihduttajakin hyötyy vedenjuonnista sillä monesti näläntunne ja erilaiset ruoanhimot johtuvat janosta. Kannattaakin juoda iso lasillinen vettä ja odottaa hetki ennen kuin antaa periksi mieliteolleen. Myös ennen ruokailua on hyvä juoda iso lasillinen vettä, jolloin vesi täyttää mahaa, olo tuntuu kylläisemmältä eikä ruokaa tule syötyä niin paljoa.

Kurkista välillä pönttöön vessakäynnin jälkeen. Kun nestetasapaino on kunnossa, virtsa on vaalenkeltaista. Tummankeltainen väri kielii liian vähäisestä vedensaannista, haaleankeltainen taas liiallisesta vedenjuonnista.

Ja muista, nyt puhutaan vedenjuonnista. Ei mehusta (liikaa energiaa), kahvista tai teestä (diureetti, poistaa vettä elimmistöstä), maitotuotteista (hyviä ruokajuomana, mutta ei runsaasti käytettyinä mm. rasvan vuoksi) tai alkoholista (kuivattaa).

Kippis!

2 kommenttia:

  1. I´m in. Kiitos. Tässä oli monta hyvää pointtia! Nyt juomaan :)

    VastaaPoista
  2. Jes JOnna, kiva että oot mukana!

    VastaaPoista