perjantai 19. joulukuuta 2014

hyvän fiiliksen tankotreeni. kerrankin!

Mulla on jo pidempään ollut aika takkuamista tankotanssin kanssa ja kuten täälläkin olen pariin kertaan maininnut, olen harkinnut koko lajin lopettamista. Välillä enemmän, välillä vähemmän tosissani. Viimeksi maanantain treeneissä naureskeltiin polekaverin kanssa, että jos pelkää tippumista, ei kestä tankoilun kipua eikä liikkuvuudessskaan ole kehumista niin miksi piinasta itseään. Miksi ei vaihtaisi lajiin, jossa on hyvä tai jossa on edes mahdollisuus tulla hyväksi. (No koska tankoilu on silti älyttömän hauskaa ja tehokasta treeniä.)

Tänään oli jo aamusta sellainen olo, että on päästävä tangolla. Lasten mentyä nukkumaan pääsin sitten treenaamaan ja teinkin puolentoista tunnin treenin. Lämmittelin huolella (kerrankin), tein vähän voimaliikkeitä (ja huomasin voimassa pientä kehitystä!) ja sitten treenailin vähän vuorotellen ihan tuttuja liikkeitä ja sit niitä, jotka on mulle vaikeita tai jotka haluaisin oppia.

Videoin myös osan treeneistä ja se oli sekä kannustavaa, masentavaa että hyödyllistäkin. Kannustavaa siksi, että huomasin jotain pientä kehittymistä. Muistin ottaa matalammalta otteen, muistin kohottaa kroppaa, muistin viime hetkellä lapatuen jne. Pieniä virheitä, joita toistan joka tunti - ja nyt muistin korjata ne. Jesssss! Masentavaa videoiden katselu oli siksi, että välillä luulin tehneeni jonkun jutun hyvin, mutta pah, se näyttääkin tosi rumalta. Ja hyödyllistä, sillä huomasin uusia virheitä kuten sen että roikotan päätäni usein rumasti (pitkästä kaulasta on vain haittaa), unohdan mun poikittaiset vatsalihakset kun mietin mitä tekisin tai miten teen jne.

Yksikään videopätkä ei ole julkaisukelpoinen, sen verran rumaa mun tankoilu vielä on. Mutta kerrankin en masennu tästä vaan iloitsen vain mun saavutuksista. Sitä paitsi, osa liikkeiden kökköydestä johtui minimaalisesta tankoitseluottamuksesta. Kunhan taas saan sellaisen kunnon Yes, I can!-fiiliksen, uskallan taas tehdä rohkeammin, isomman, kauniimmin. Ehkä. Ja sitä odotellessa voin vain fiilistellä sillä, että onnistuin tänään ekaa kertaa ikinä liikkeessä nimeltä music box/ballerina. Siitä olisin voinut jopa laittaa kuvan, mutta onnistuin kääntymään liikkeeseen mennessä niin että pylly on kameraan päin. Ei se paras kuvakulma. Niinpä laitan teille Pinterestistä löytyneen kuvan, jossa joku tekee saman liikkeen (hieman kauniimmin kuin minä - mutta osasin!! Jee!)



On se kaunista kun sen osaa! Ja on se ihanaa, vaikkei sitä osaisikaan. Kädet rakoilla, kylki punaisena, kroppa mustelmilla, lihakset tärisee väsymystä ~ aaah. Tankotanssi, I love it.

Tavoitteenkin olen itselleni vihdoin keksinyt: oppia tekemään sopivan määrän liikkeitä sulavasti (ja yhdistellä niitä kauniisti) niin, että pystyisin tanssimaan jonkun biisin freestylena tai jopa suunnittelemaan koreografian.

Siinäpä tavoitetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti